Umělá inteligence vymodelovala, jak vypadal Ježíš Kristus. Předlohou bylo Turínské plátno
- Je bezesporu nejslavnějším mužem, jaký kdy žil
- Jeho obrazy lze potkat doslova na každém rohu
- Málokterý z nich však, podle vědců, odpovídá realitě
- Jak pravděpodobně vypadal Ježíš Kristus?
Proslulé Turínské plátno, do něhož bylo zahaleno tělo Ježíše Krista po sejmutí z kříže, bylo použito k netradičnímu účelu. Nejsvatější křesťanskou relikvii nechali analyzovat umělou inteligencí, aby zodpověděla nevyřešenou otázku, jak Boží syn vypadal.
Nepřehlédněte: NASA se vydá zkoumat asteroid plný zlata. Skrývá bohatství přesahující světovou ekonomiku
Jak vypadal Ježíš?
Turínské plátno je textilie o rozměrech 436 × 111 centimetrů s otiskem mužské postavy, která je členy katolické církve považována za svatou relikvii. Mnozí totiž věří, že se jedná o rubáš, do kterého bylo zabaleno tělo Ježíše Nazaretského po jeho ukřižování.
Díky umělé inteligenci, jako je Midjourney, vědci plátno využili k tomu, aby zjistili, jak Boží syn vypadal. Obraz vytvořený AI zobrazuje povědomého muže s dlouhými vlasy a vousy, který má otevřené oči a dívá se přímo před sebe.
Je turínské plátno pravé, nebo je to podvrh?
Historie Turínského plátna je komplikovaná, plná záhad a kontroverzí. Existuje mnoho zpráv o tom, že Ježíšův pohřební rubáš byl uctíván na různých místech Evropy před 14. stoletím, ale neexistuje žádný spolehlivý historický důkaz, který by potvrzoval, že se jednalo o proslulé Turínské plátno.
„Plátno patřilo byzantským císařům, ale zmizelo během vyplenění Konstantinopole v roce 1204. Historici říkají, že řád templářů skutečně vlastnil relikvii s vyobrazením tváře vousatého muže. Doložená historie rubáše začíná až v roce 1353, kdy byl vystaven v kolegiátním kostele ve francouzské vesnici Lirey,“ píše server The Jerusalem Post.
Biskup Pierre d’Arcis z Troyes, pod jehož jurisdikci kostel v Lirey patřil, textilii odsoudil jako padělek. V roce 1390 napsal biskup dopis papeži Klementu VII., v němž tvrdil, že plátno je chytrý podvrh, jehož cílem je získat peníze od věřících, kteří se na relikvii přišli podívat.
V roce 1453 přešlo vlastnictví rubáše na savojskou dynastii. V roce 1532 bylo plátno poškozeno požárem v kapli v Chambéry, hlavním městě Savojska, a jeptišky z řádu svaté Kláry se ho pokusily opravit záplatami. V roce 1578 nechal savojský vévoda plátno převézt z Chambéry do Turína a tam zůstalo dodnes. Nachází se v kapli Svatého plátna v turínské katedrále.
Zdroj náhledové fotografie: generováno Midjourney (AI), zdroj: JPOST, Wikipedie